De kracht van informeel

Trendy huiskamer-achtige ruimten als werkplekken, interactieve bijeenkomsten en etentjes met projectleden. Ongemerkt zijn we ‘het informele’ gaan faciliteren op het werk. Door middel van de kantoor inrichting en door de almaar groeiende aantallen ‘offsites’. Wat we formeel niet zo goed en snel kunnen bewerkstelligen doen we elders, in een andere setting, waar de rangen en standen even niet meer (zo) gelden en waar we meer onszelf kunnen zijn.

  • Zo hoor je nog eens wat

In mijn bijeenkomsten stel ik vaak dat de pauzetijden tussen het programma hét belangrijkste van de bijeenkomst is. Omdat daar het spontane ‘mingelen’ gebeurt. Je hoort zo nog eens andere dingen dan gebruikelijk: ‘zeg hoe is het afgelopen met dat project?’, ‘ik wist niet dat wij ons bezig hielden met maatschappelijk vastgoed’.

  • Je lijkt niets te hoeven

Op je werk heerst er een andere sfeer. Omringd door collega’s, de staande vergaderclubjes en werkrituelen draait een ander element van je persoonlijkheid voor: de ‘zakelijke jij’. Die lijkt uit te vloeien in een meer ‘persoonlijke jij’ als het informeel mag of zelfs informeel gewenst is. Dat praat makkelijker en meer ontspannen.

  • Ontspanning

De ontspanning brengt ook wat, we zijn meer open over onze persoonlijke onzekerheden en zekerheden. Je komt veel meer te weten over elkaar en niet noodzakelijkerwijs werk gerelateerd. Wel is het de persoonlijke inkleuring van iemands kijk op het werk en de wereld. Dat kweekt begrip, helpt het onderling vertrouwen en versterkt de onderlinge lange termijn band.

De kracht van informeel is zo sterk dat je bijna afvraagt, waarom werken we niet altijd informeel samen? En dat is precies wat veel zelfstandigen doen, in de bedrijfsverzamelgebouwen (formele term) waar we mensen meer in gesprek zien, luchtig met elkaar praten, ontspannen lanterfanten en waar de spontane ontmoeting rondom het koffie apparaat ontstaat.

Binnen projecten is het ‘benen op tafel overleg’, het ontspannen gesprek zonder agenda en lekker van je af praten, bijna standaard. Het werkt goed. Wellicht is het samen eten het hoogtepunt van informeel samenzijn. Als we samen een maaltijd nuttigen worden de rollen diffuser, het gesprek anders en de tongen losser. We komen dichter tot elkaar.

 En dus…

  1. Naarmate de onderlinge afhankelijkheid groot is zijn we gebaat bij goede -langdurige- werkrelaties.
  2. Het jezelf (privé) in je werk kunnen zijn is ‘en-en’: EN persoonlijk EN (tegelijkertijd) zakelijk zijn.
  3. Het faciliteren van informele momenten vergroot de mogelijkheden tot meer persoonlijk contact.
  4. De kracht van informeel zit in het ontsluiten van het persoonlijke in de werksituatie waardoor goed onderling contact ontstaat dat tegen een stootje kan.
  5. Informeel maakt het werk leuker, lichter en effectiever.

Dit artikel is gebaseerd op de ervaring en kennis opgedaan in de werkpraktijk van de De Externe Voorzitter. Deze ervaring en kennis wordt toegepast in de bijeenkomsten van De Externe Voorzitter.